Osadenia šperkov kameňmi

Základné spôsoby osadzovania šperkov kameňmi

Typy osadení diamantov a drahokamov

Termín osadenie diamantov či drahokamov sa týka spôsobu, akým je kameň vložený a uchytený v šperku. Patrí k najnáročnejším a technicky najťažším úlohám pri zlatníkovej práci (nie všetci zlatníci sa preto venujú osadzovaniu kameňov do šperkov, niektorí pracujú iba s kovom, zatiaľ čo iní – tzv. fazéri – sa naopak špecializujú iba na prácu s kameňmi). Zasadenie kameňa býva posledným krokom v procese výroby. Cieľom celej procedúry je bezpečne uchytiť diamant v drahom kove, a to bez toho, aby sa potlačil vznik jeho ligotu a lesku. Kľúč k dokonalému osadeniu má vo svojich rukách klenotník, ktorému nesmie chýbať veľká trpezlivosť a praktické skúsenosti.


Správne osadenie charakterizujú nasledujúce prvky:

  • Bezpečné zaistenie kameňa
  • Zvýraznenie krásy kameňa a ušľachtilého kovu

Predpoklady pre osadenie diamantu

Pred výberom osadenia je dôležité pochopiť základné vlastnosti kameňa. To vám umožní zvoliť vhodné nástroje pre prácu s ním a uchráni ho pred poškodením. Drahé kamene sú väčšinou tvrdé, ale zároveň krehké, preto sa môžu jediným nevhodným úderom zlomiť. Väčšia tvrdosť a umiestnenie na Mohsovej stupnici znamená okrem iného aj odolnosť voči poškrabaniu.

Uchytenie kameňa ovplyvňujú predovšetkým nasledujúce faktory:

  • Inklúzie
  • Kazy
  • Symetrie faziet

Znalosť týchto charakteristík dovoľuje zlatníkovi zvoliť typ osadenia tak, aby zakryl prípadné nedostatky kameňa a vylepšil jeho iskru.


Typy osadení

Každá technika vytvára vzhľadovo aj štýlovo iný šperk. Zvolený typ uchytenia má rovnako veľký vplyv na krásu diamantu.


Krapničky (prong setting)

Osadenie do krapničiek patrí k najpopulárnejším typom uchytenia kameňa. Dá sa použiť na všetky druhy brúsených drahokamov a diamantov. Kameň sa v tomto štýle usadzuje kaletou dole do kovového lôžka, v ktorom ho pridŕžajú dve, tri alebo viac krapničiek. Tie vyzerajú ako tenké kovové pazúre, ktoré sú jemne zahnuté, čím držia drahokamy bezpečne za korunu. Tvar krapničky sa môže líšiť – klenotníci ich používajú zaoblené (round), predĺžené (long) alebo zašpicatené (claw).

Počet krapničiek určuje výsledný vzhľad šperku. Klasický Tiffanyho štýl so šiestimi krapňičkami vytvára dokonale okrúhly dizajn a vyhráva tak pri zásnubných prsteňoch a pri ukotvení briliantov. Na štyri krapničky sa klenotníci zameriavajú pri osadzovaní menších drahokamov, ktoré by sa pri väčšom množstve kovu mohli opticky utopiť a prísť o svoj lesk. Pri náušniciach sa najčastejšie stretávame s tromi krapničkami. V posledných rokoch rastie popularita dvojitých krapničiek (double) a ich zdvojenému počtu (osem alebo dvanásť krapní).

Typy osazeni

Objatie krapničiek nesmie byť ani príliš tesné (na kameň by tlačili), ani príliš voľné (kameň by vypadol). Končiť musia na korune, pretože keď sú príliš dlhé, tak zakryjú tabuľku a pripravia drahokam o časť lesku, príliš krátke zas končia na rundiste a dostatočne kameň neochránia pred stratou.

Osadenie do krapiničiek si získalo obľubu pri kôstkových náušniciach, príveskoch, náramkoch a prsteňoch so solitérom, pretože zdôrazňuje práve diamant, a nie ušľachtilý kov šperku. Umožňuje maximálny odrazy a lom svetla, čím zvyšuje brilanciu a lesk kameňa. Ľudia občas uprednostňujú upevnenie diamantu do bieleho zlata alebo platiny, pretože krapničky z ružového alebo žltého materiálu môžu zvýrazňovať trebárs nižší stupeň farby.

Najpoužívanejšie typy krapničiek

Krapnička v tvare V (V-prong)

Krapničky v tvare V sa používajú na zvýšenie ochrany kameňov jemne brúsených do tvarov markízy (marquise), princeznej (princess) a hrušky (pear), ktoré vynikajú ostrými a špicatými hranami. Drahokamy v týchto dizajnoch sú krehké a ľahko dôjde k obitiu, pokiaľ klenotník nedbá na špecifické zabezpečenie. Práve krapničky v tvare V spĺňajú nároky na ich ochranu a zároveň dokážu veľmi efektívne zvýrazniť krásu týchto elegantných tvarov.

Krapničky v tvare X (trellis)

Krapničky sa uprostred krížia do tvaru X a vytvárajú jednoduchý prepletený dizajn, ktorý vyvoláva záujem a pritom tvar prehnane nekomplikuje. Postranný profil pôsobí interesantne, a preto sa tento typ krapničiek využíva predovšetkým pri prsteňoch.

Zdieľané krapničky

V tomto type osadenia pridržuje jediná krapnička dva susediace a tesne priliehajúce kamene. Zdieľané krapničky sa používajú predovšetkým pri eternity prsteňoch a náramkoch, prípadne aj pri iných šperkoch, kde sú drahokamy poukladané vedľa seba bez akéhokoľvek priestoru.

Najčastejšie krapničkovité hlavice

Košík (basket)

Ako už názov napovedá, ide o ukotvenie v tvare košíka, ktoré vyhovuje väčším drahokamom. Hlavica podčiarkuje brilanciu kameňa, pri čom ho zbytočne nevyvyšuje nad základ šperku, preto je taká obľúbená pri náušniciach. Počet krapničiek sa variuje.

Martini (martini)

Hlavica tvarovo zodpovedá poháru na Martini a najčastejšie sa s ňou stretávame pri náušniciach. Počet krapničiek sa klasicky pohybuje medzi 3 a 4.

Koruna (crown)

Neprehliadnuteľný korunový dizajn dal názov tomuto typu hlavice. Väčšie množstvo kovu pevne fixuje kameň. Za väčšiu bezpečnosť uchytenia platíte nižšou viditeľnosťou drahokamu.

Tulipán (tulip)

Hlavica vzhľadom pripomína okvetné plátky tulipánu. Dodávajú šperku módny a zaujímavý vzhľad.

Iskerník (buttercup)

Podobá sa tulipánu a klenot vďaka iskerníkovej hlavici vyzerá príjemne, zaoblene a elegantne.

Kolík (peg)

Niektoré hlavice sú vybavené háčikom (vzhľadom pripomínajúcim kolík) z ušľachtilého kovu, ktorý sa využíva predovšetkým v prípade, že je v záujme klenotníka centrálny kameň vyvýšiť. Na driek sa umiestňuje separátne a dopĺňa ho najčastejšie štyri až šesť krapničiek.

Výhody

  • Flexibilita

    Krapničky sa dajú ľahko nastaviť podľa veľkosti kameňa. Predpokladajme, že zlatník má do prsteňa osadiť desať diamantov s priemernou karátovou hmotnosťou 0,05 ct. Jeden kameň ale môže mať 0,04 ct a ďalší 0,055 ct. Nie je však ťažké krapničky prispôsobiť, aby celý šperk nestratil na atraktivite. Napríklad drážkové (channel) a neviditeľné (invisible) osadenia podobnú flexibilitu nemajú, keďže v týchto prípadoch musia mať kamene presné rozmery.

  • Ľahké čistenie

    Šperky s krapňičkovitým osadením sa ľahko čistia a udržujú, lebo kameň je dobre prístupný.

  • Zdôraznenie jedinečného tvaru

    Krapničky dokážu vyzdvihnúť jedinečný tvar kameňa (predovšetkým markíza, hruška a srdce), bez toho aby rozptýlili pozornosť kovovým uchytením. Osadenie umožňuje maximálny priechod svetla, čo vedie k jeho vysokému lomu a odrazu, a teda aj pozoruhodnému ohňu a brilancii.

  • Úspora času a peňazí

    Krapničky sa dajú vyrobiť ľahko a rýchlo a kameň sa do nich zafixuje bez veľkej námahy. Ide o vskutku jednoduchú techniku, ktorá nevyžaduje expertné znalosti a schopnosti. Na krapničky sa spotrebuje omnoho menej ušľachtilého kovu ako pri iných typoch osadenia. Ušetrí sa teda množstvo materiálu, času aj nákladov na prácu. Ako príklad môžeme uviesť, že v závislosti od brusu drahokamu sa dá osadiť kameň do 0,3 ct za 15 – 30 minút, s karátovou hmotnosťou 0,3 – 0,5 ct za zhruba 45 minút a pri všetkých kameňoch si fazér musí vyčleniť okolo 60 minút.

Nevýhody

  • Menšia bezpečnosť

    Krapničkovité osadenie nie je také bezpečné ako drážkové (channel) alebo lunetové (bezzel), lebo rundista kameňa nie je úplne krytá. Je tak náchylnejšie k poškodeniu a odštiepeniu.

  • Zachytávanie sa do oblečenia a do vlasov

    Krapničky majú tendenciu zachytávať sa do oblečenia (predovšetkým pleteniny) a zamotávať sa do vlasov, čo vyústi až k uvoľneniu kameňa a jeho prípadnú stratu. Vysoké krapničky môžu spôsobiť aj zranenie.


Strapcové osadenie (cluster setting)

Tento typ spadá spôsobom zasadzovania do kameňa pod krapničkovité osadenie, ale vzhľadom skôr vyvoláva predstavy pavé. Vzhľadom na jeho výnimočnosť sa mu budeme venovať samostatne. Jednotlivé diamanty sú v prípade strapca usadené tak blízko vedľa seba, že na prvý pohľad pripomínajú veľký solitér. Strapec spravidla tvoria okrúhle brilianty (round brilliant) uchytené krapničkami, a to najčastejšie zdieľanými (common, shared), ktoré znižujú množstvo kovu, ktoré by bránilo kameňu rozžiariť sa. Dizajnéri sa však neboja výziev a skúšajú takto umiestniť aj iné tvary ako napr. ovál (oval). Vznikajú tak zaujímavé strapcové náušnice či zásnubné prstene.

Malé množstvo kovu zvýrazňuje malé diamanty, čo necháva vyniknúť ohňu jednotlivých kúskov. Strapcové osadenie sa využíva v prípade, keď chce zlatník dosiahnuť efekt jediného kameňa, či pri kvetinových dizajnoch. Medzi hlavné výhody tohto typu musíme spomenúť práve ilúziu jedného diamantu, ktorého cena by mnohonásobne prevýšila hodnotu kamienkov, ktoré strapec tvoria.

Halo osadenie (halo setting)

Tento typ osadenia predstavuje zaujímavú kombináciu solitéru (najčastejšie v krapničkách), ktorého krásu podčiarkuje jeden či viac lemov (tzv. svätožiary) v pavé (pave), neviditeľnom (invisible) alebo drážkovom (channel) osadení. Výsledný dojem vyniká ženskosťou a jemnosťou a svoju popularitu si získal v 20. rokoch 20. storočia v časoch art deca.

K hlavným kladom sa počíta výsledný lesk šperku, keď jeden kameň odráža a rozjasňuje veľké množstvo malých diamantov. Nesmieme však zabudnúť, že práve malé diamanty ústredný drahokam chránia pred poškrabaním alebo iným poškodením. Centrálny kúsok obklopený tými menšími tiež vyvoláva dojem, že sa klenot chváli diamantom s oveľa vyšším počtom karátov než v skutočnosti. Za príjemnú cenu tak môžete získať na prvý pohľad výrazný a neprehliadnuteľný kameň. Drobnú nevýhodu predstavuje riziko vypadnutia niektorého z malinkých kamienkov.

Luneta (bezel settting)

Lunetové osadenie sa dá označiť za najstarší spôsob uchycovania kameňov do šperkov, ako aj dokazujú klenoty v múzejných vitrínach. V tomto prípade kovový lem, ktorý stúpa kúsok nad rundistu, obklopuje kameň po obvode. Tento, akoby golier sa otáča, buď okolo celého drahokamu, alebo okolo jeho časti.

Kaboson (nebrúsený kameň) sa zvyčajne spolieha na plytký bočný zárez, ktorý pomáha kovu udržať drahokam na jeho mieste. Vybrúsený diamant sa vkladá do lunety, na ktorej vnútornej strane je vyrezaná plytká drážka, do ktorej sa jemne zatlačí rundista. Tlak osadenia udrží kameň na mieste. Luneta navyše drahokam chráni a hodí sa predovšetkým pre všetkých, ktorí vyznávajú aktívny životný štýl. Rovnako sa dá využiť na schovanie drobných pukliniek, inklúzií či kazov diamantu. Samotná luneta môže byť jednoduchá a hladká, alebo prepracovaná a pôsobivo tvarovaná. Každopádne dokáže dramaticky zvýšiť pôvab šperku.

Typy lunetového osadenia

Plná luneta (full bezel)

Kameň úplne obklopuje kovový rám a chráni ho tak pred vypadnutím a poškodením. Luneta sa prichytáva k zvyšku šperku a zvyšuje tak jeho profil. Úplné lunetové osadenie ponúka elegantný a efektívny vzhľad.


Polovičná luneta (half bezel)

V tomto prípade je kovový rám rozdelený na viac častí a pridŕža kameň iba vo vybraných oblastiach. Táto technika sa pomerne často používa pri drahokamoch v originálnych tvaroch (markíza, hruška). Poskytuje bezpečie lunetového osadenia a zároveň ukazuje väčší kus drahého kameňa.


Výhody

  • Bezpečnosť a ochrana

    Lunetové osadenie sa pokladá za najbezpečnejšie zo všetkých. Chráni totiž pred náhodným odrením a úderom. Vzhľadom na to, že okraje kameňa sú orámované, možnosť ich odštiepenia sa minimalizuje. Rovnako tak pravdepodobnosť vypadnutia a straty drahokamu sa blíži k nule. Tento typ uchytenia pomáha udržať diamant dlhšie čistý, lebo zabraňuje prieniku nečistôt.

  • Flexibilita

    Luneta vyzerá najlepšie v spojení s okrúhlym briliantom, ale dá sa kombinovať aj s ostatnými tvarmi.

  • Nezachytávanie sa do oblečenia či do vlasov

    Hladká luneta zabraňuje zaseknutiu sa šperku do oblečenia či zapletania do vlasov. Znižuje tiež možnosť nevhodného poškrabania. Lunetové osadenie si dobre rozumie s akoukoľvek aktivitou, pretože sa majiteľka nemusí obávať poškodenia alebo straty kameňa.

Nevýhody

  • Nižšia iskra a brilancia

    Luneta pokrýva veľkú časť kameňa ušľachtilým kovom, a preto do istej miery obmedzuje voľný pohyb svetla drahokamom, čím znižuje jeho iskru. Limituje aj jeho brilanciu, lebo lúč sa odráža iba tabuľkou kameňa.


Pavé (pavé/mille grain setting)

Pavé sa najčastejšie využíva v prípade uchytenia malých kameňov v tvare okrúhleho diamantu (round brilliant). Termín sám sa odvodzuje z francúzskeho označenia pre dlažbu. Pavé totiž vyzerá ako vydláždený chodník (kamienky sú položené tesne vedľa seba) a vytvárajú iskrivý povrch s minimálnym alebo nulovým priestorom medzi jednotlivými drahokamami. Vzniká tak ilúzia, že celý šperk je vyrobený iba z diamantov.

Najčastejšie sa k pavé osadeniu využíva biele zlato alebo platina, pretože svojou neutrálnou farbou medzi jednotlivými kamienkami nevyčnievajú a nepriťahujú pozornosť. Technika vyžaduje od zlatníka odborné znalosti a schopnosti, zároveň ale aj veľkú trpezlivosť, zručnosť a zmysel pre detail.

Odborník najskôr do tela prsteňa alebo iného šperku vyvŕta malé dierky, do ktorých následne zasadí kamienky rovnakej veľkosti. Drahokamy sú zoskupené tesne vedľa seba, bez toho aby sa navzájom prekrývali. Hlavným cieľom je zasadiť ich tak, aby bol kov čo najmenej viditeľný. Po vyplnení medzery medzi dvomi kameňmi a k ich oddeleniu sa používajú kovové korálky – zhruba tri až šesť k jednému drahokamu, ktorý pomáhajú udržať v správnej polohe.

V prípade, že sa telo prsteňa zužuje, osadzuje sa do neho postupne so zmenšujúcimi kamienkami. Ich výber by mal byť veľmi presný, pretože pokiaľ ich veľkosť neklesá stanoveným spôsobom, skazí celý pavé dizajn. Technická náročnosť celého procesu často zvyšuje výslednú cenu klenotu. Preto sa prechádza na mechanickú výrobu tohto typu osadenia. Niektoré šperky sú však natoľko jemné, komplikované a vyrábané na zákazku, že sa ich tvorby plne ujme zlatník.

Na čo si dať pri kúpe pozor

  • Celkový vzhľad: Pavé šperk je špecifický na pohlaď aj na dotyk. Prejdite prstami po kameňoch. Pokiaľ pôsobí nerovnomerne, ide o nekvalitný klenot.

  • Kontrola korálok: Pavé osadenie tvorí mnoho malých kamienkov a ešte menších korálok. Starostlivo preto skontrolujte, či korálky drahokamy naozaj dobre pridŕžajú. Pokiaľ sa kúsok kovu pri dotyku pohybuje, hrozí vypadnutie a strata kamienka.

  • Kontrola kamienkov: Pri tomto type osadenia sedia uchycovanie korálky na hrane vybrúseného drahokamu a pri neopatrnej manipulácii môže dôjsť k naťuknutiu a ulomeniu kusu kamienka. Pokiaľ sú kamene príliš blízko pri sebe, môžu sa poškodiť. Pred kúpou poriadne prehliadnite okraje diamantov alebo drahých kameňov.

Výhody

  • Rozumná cena

    Malé kamene v pavé osadení nie sú také drahé ako tie veľké. Rovnakú výslednú karátovú hmotnosť tak môžete získať za dostupnejšiu cenu. Pri komplikovaných dizajnoch však často ich náročnosť vedie k navýšeniu nákladov na výrobu, a teda aj finálnej ceny.

  • Lesk

    Osadením kamienkov vedľa seba vzniká jednoliaty lesklý rad, ktorý svojou krásou môže prekonať aj veľké solitéry.

Nevýhody

  • Náročná údržba

    Pri pavé šperkoch sa v medzerách ľahko hromadia nečistoty, ktoré znižujú celkovú iskru drahokamov. Klenot bude vyžadovať pravidelnú údržbu.

  • Riziko poškodenia pri niektorých aktivitách

    Vzhľadom na to, že v pavé sa používajú aj veľmi malé kamienky (aj pod 1 mm) a ešte menšie korálky, riskujete pri náročných a ťažkých prácach ich poškodenie a stratu.


Drážky (channel setting)

Pri drážkovom osadení sú vedľa seba do kovového kanálika umiestnené rovnako veľké kamene. Kov medzi nimi nie je viditeľný, takže nebráni kráse ligotavých drahokamov. Hodí sa predovšetkým k malým diamantom a drahokamom.

Špecifickým typom drážkového osadenia sú drážky doplnené deliacimi tyčinkami, ide o tzv. lištové osadenie (bar setting). Medzi dvomi kameňmi sa k ich hornej časti zdvíha kovový predel s ryhou, do ktorej presne zapadnú rundisty.

Na čo si dať pri kúpe pozor

  • Kontrola rovnakej veľkosti kamienkov: Ak chcete, aby šperk s drážkovým osadením vyzeral dobre, mali by byť všetky drahokamy totožné.

  • Správne uchytenie kamienkov: Drahokamy musia v drážke sedieť pevne. Pokiaľ tomu tak nie je, môžu sa uvoľniť a vypadnúť. Ak si všimnete, že kamienky nie sú správne fixované, požiadajte klenotníka o utiahnutie tunela.

  • Kontrola šírky okraja kovovej dĺžky: Kanálik, ktorý kamienok zviera, by mal byť rovnako široký, hladký a bez zúbkov či škrabancov. Šírka okraja musí dostačovať k uchyteniu drahokamu, napríklad príliš široký môže presahovať až k tabuľke a uberať kameňu iskru. Riaďte sa jednoduchým pravidlom: kov drážky má zakryť najviac 10–15 % celkového priemeru diamantu.

  • Kontrola medzier medzi kamienkami: Ak sú drahokamy príliš ďaleko od seba, hrozí ich uvoľnenie a vypadnutie. Ak sa vyskytujú príliš blízko, alebo sa dokonca prekrývajú, môžu sa zlámať. Kamienky musia medzi sebou mať jednotné a dostatočné medzery.

Výhody

  • Ochrana

    Drážky chránia kamienky z dvoch strán. Rundisty drahokamov sú tak v bezpečí pred odlomením, ktoré hrozí napríklad v krapničkách. Pred každodenným opotrebovaním a tvrdými nárazmi ochraňuje kamene kovovým tunelom.

  • Flexibilita

    Drážkové osadenie sa skvele hodí k rôznym tvarom drahokamov, predovšetkým k tým s hranatými tvarmi ako princezná (princess) a bageta (baquette). Pri takýchto dizajnoch nie je medzi jednotlivými kúskami žiadny priestor, a preto dochádza k pozoruhodnej brilancii. Zaoblené tvary ako by v tuneli plávali – túto ilúziu vyvoláva priestor medzi kamienkami.

  • Prstene aj náramky

    Najčastejšie sa s drážkovým osadením stretávame pri tenisových náramkoch, výročných prsteňoch (anniversary ring), svadobných obrúčkach a eternity krúžkoch. Obľúbené býva aj pri zásnubných prsteňoch so solitérom, kde drážkové osadenie zdôrazňuje ústredný kameň.

Nevýhody

  • Náročná údržba

    Vzhľadom na veľké množstvo malých kamienkov dochádza ľahšie k usadzovaniu sa nečistôt medzi nimi. Pre veľkosť sa takýto šperk ťažšie čistí a udržuje.


Neviditeľné osadenie (invisible setting)

Neviditeľné osadenie drží kamienky v šperku bez akéhokoľvek jasne badateľného ukotvenia (žiadne krapničky, korálky alebo drážky), ktoré by ich pripravili o časť ich iskry. Drahokamy vyzerajú ako by sa nad klenotom vznášali.

Z pohľadu zlatníka patrí neviditeľné osadenie k najprepracovanejším a k najnáročnejším a iba skúsený odborník dokáže dosiahnuť jeho dokonalosť. Nároky na čas a prácu zvyšujú konečnú cenu šperku, preto sa radí tento spôsob ukotvenia medzi najvzácnejšie.

Pri neviditeľnom osadení sa zvyčajne využívajú tvary drahokamov s rovnými hranami: princezné (princess), smaragdy (emerald) a bagety (baguette), ktoré sa dajú umiestniť veľmi blízko seba, čím kameňom prepožičiavajú ohromujúcu brilanciu. Zaoblené dizajny ako briliant (round), markíza (marquise) alebo ovál (oval) nezostávajú zabudnuté, znevýhodňujú ich však drobné medzery medzi nimi.

Na čo si dať pri kúpe pozor

  • Jednotná veľkosť kamienkov: Najdôležitejším faktorom pre dosiahnutie perfektného neviditeľného osadenia je jednotná veľkosť kamienkov.

  • Hladký vzor na pohlaď aj na dotyk: Povrch z osadených drahokamov by mal pôsobiť rovno. Pokiaľ po ňom prejdete prstom, nesmiete cítiť drsnosť a nerovnosti. Potom totiž šperk nie je vyrobený kvalitne, navyše sa zachytáva do oblečenia a do vlasov.

  • Kontrola uchytenia kameňa: Kovové lôžko pod drahokamami ich musí pevne fixovať na mieste. Pokiaľ osadenie nie je pevné, kamienky sa uvoľňujú a vypadávajú.

  • Kontrola kvality kameňov: Keďže pavilóny drahokamov sú ukryté, uistite sa, že klenotník pred vami neskrýva inklúzie alebo kazy v ich spodnej časti. Vyžadujte certifikát od rovnomenného gemologického laboratória.

  • Záruka výrobcu: Uistite sa, že kupujete šperk s celoživotnou zárukou. Neviditeľné osadenie si pri svojej cene a náročnosti podobnú garanciu zaslúži.

Výhody

  • Trendy a unikátne

    Pokiaľ túžite po niečom nezvyčajnom, stavte na neviditeľné osadenie. Štvorcovo brúsené kamene rozžiaria váš šperk a pritiahnu na seba pozornosť.

  • Optická ilúzia

    Tesne vedľa seba naskladané kamienky vytvárajú dojem, že sú väčšie než v skutočnosti. Získate ilúziu veľkého kameňa za výhodnú cenu.

  • Zdôraznenie lesku

    Špecifické osadenia kameňov vedú k vyššej brilancii a lesku celého klenotu. Toto ukotvenie sa používa iba pre strapce drahokamov, nikdy pre stredový solitér. Vyrezanie drážky, prostredníctvom ktorej držia kamienky pri sebe, by poškodilo veľký a spravidla drahý ústredný prvok.

Nevýhody

  • Náročná údržba

    Pri tomto osadení sa ľahko akumuluje nečistota, ktorá znižuje lesk drahokamov. Šperk si potom vyžaduje častejšie čistenie. Pred kúpou preto zvážte, ako vyzerá váš bežný deň a ako často sa chystáte klenot nosiť.

  • Vyvarovanie sa záťaži

    Pokiaľ sa pravidelne venujete náročným prácam, potom neviditeľné osadenie nie je úplne pre vás. Záťaž či priamy úder do šperku vedú k poškodeniu alebo k strate kamienka, ktorý sa potom len veľmi ťažko nahrádza.

  • Vysoká cena

    V porovnaní s inými typmi osadenia je toto značne drahšie. Vyžaduje špeciálnu úpravu kamienkov, ktoré musia byť väčšie a ťažšie, a tiež skúseného odborníka.

  • Uprednostnenie hranatosti

    Neviditeľné osadenie sa zameriava predovšetkým na kamene s rovnakými hranami. Pokiaľ máte radi krivky, nepredstavuje pre vás to pravé orechové.


Tlakové osadenie (tension setting)

Medzi rôznymi typmi osadenia vyniká svojou nezvyčajnosťou a odvahou to tlakové, ktoré svetové trhy dobíja len v posledných rokoch. Na prvý pohlaď sa zdá, že drahokam visí vo vzduchu, lebo ho nedržia žiadne krapničky ani kovové lemy. Pri pravom tlakovom dizajne ukotvuje kameň na mieste tlak protichodných strán, ktoré musia byť mohutné a ťažké, aby všetko fungovalo. Po oboch stranách šperku sú navyše vytvorené plytké oblúkové drážky, do ktorých sa jemne zasadí rundista a diamant sa následne vznáša v priestore. Najčastejšie sa tlakom osadzujú kamene v tvare okrúhleho briliantu (round brilliant), princeznej (princess) alebo smaragdu (emerald).

Tlakovému osadeniu sa podobá aj uchytenie, kde obe časti klenotu spájajú decentné podpory, ktoré bránia ich náhodnému oddeleniu. Klasicky sa umiestňujú dolu, aby neboli vidieť a kameň nestratil svoj vznášajúci sa vzhľad. Tento typ sa jednoduchšie vyrába, a preto býva lacnejší než klasické tlakové ukotvenie drahokamu, zároveň býva aj bezpečnejší.

Výhody

  • Originalita

    Moderný a unikátny vzhľad iste priláka mnoho obdivných pohľadov. Tlakom sa dá uchytiť kameň od 0,10 po 8 ct.

  • Nezakrytý kameň

    Pri tomto osadení sa dá vidieť takmer 100 % kameňa. Preto je veľmi dôležité prihliadnuť na kvalitu drahokamu, keďže jeho tvar a brus výrazne ovplyvňujú celkový dojem šperku. Významnú rolu hrá aj čistota (mala by byť lepšia než VS2). Ukotvenie však dovolí vyniknúť brilancii a ohňu drahokamu.

Nevýhody

  • Pravidelná kontrola šperku

    Originálny vzhľad osadenia je vlastne jeho najväčšia nevýhoda. Keďže kameň nedržia na mieste krapničky ani luneta, treba ho pravidelne kontrolovať. Kameň môže totiž časom povoliť a hrozí vypadnutie drahokamu.

  • Neľahké nastavenia veľkosti prsteňa

    Ak si zaobstarávate prsteň s tlakovo osadeným kameňom, verte, že jeho veľkosť len tak z celkom zjavných dôvodov nezmeníte. Pokiaľ však o to naozaj budete stáť, siahnete hlbšie do peňaženky.

  • Iba pre kamene s tvrdosťou vyššou než 9

    Aby kov kameň udržal, musí vyvinúť naozaj vysoký tlak (okolo 820 barov), a preto treba, aby tvrdosť drahokamov na Mohsovej stupnici bola rovno 9 alebo vyššia. Ideálny je diamant, moissanit, rubín alebo zafír.

História

Prvopočiatky osadenia drahokamov sa dajú vypátrať do obdobia praveku a oblasti Eurázie. Ľudia primitívne opracované kamene vkladali do talizmanov, múrov a jednoduchých šperkov. Prví umelci vyrezávali plytké priehlbiny do dreva alebo kameňov, do ktorých potom druhý kamienok umiestnili. Postupne svoje schopnosti rozvíjali a začali drahokamy uchytávať v prepracovaných lôžkach z ušľachtilých kovov.

Lunetové osadenie je najstaršou metódou uchycovania kameňov v šperkoch. V priebehu niekoľko tisíc rokov sa príliš nezmenilo: klenotník stále z kúsku materiálu vyrába kornútik podľa tvaru a veľkosti drahokamu, ktorý sa do neho chystá zasadiť. Keď kamienok vloží na miesto, zatlačí okraje lunety a všetko pevne zafixuje. Klenotníci lunetové osadenie vždy uprednostňovali predovšetkým preto, že chráni rundistu aj pavilón kameňa pred poškrabaním a ulomením.

Počiatky pavé osadenia sa dajú vysledovať od začiatku 18. storočia, jeho masovejšie rozšírenie ale priniesla až 2. polovica 19. storočia a viktoriánska éra. Typ osadenia označovaný ako neviditeľné sa datuje do polovice 19. storočia do Francúzska. Až do roku 1990, kedy pokročilá technológia tento náročný proces uľahčila, nepatrilo toto ukotvenie medzi bežné.

S klasickým šesť-krapňovitým uchytením kameňa prišla v roku 1886 spoločnosť Tiffany & Co. v čele s Charlesom Lewisom Tiffanym. Do tej doby sa drahokamy zasadzovali spravidla v štýle pavé alebo neviditeľne. Povestný klenotník sa zameral na vynikajúce diamanty z celého sveta, ktorých krásu chcel predviesť vo svojich nezvyčajných dizajnoch. Vytvoril preto nový, nekomplikovaný a elegantný typ osadenia. Do kameňa vstupuje viac svetla, ktoré sa aj odráža, a tým zvýrazňuje jeho iskru. Tiffany minimalizoval množstvo kotviaceho kovu a posadil diamant na vrch šperku, čím opticky zväčšil jeho veľkosť.

Moderné drážkové osadenie pochádza z 80. rokov 20. storočia, ale presadilo sa až v 90. rokoch 20. storočia. Do drážok sa začali umiestňovať kamene v tvare okrúhleho briliantu (round brilliant) a bagety (baguette).

Ako najmladší typ drahokamového osadenia sa uznáva tlakové uchytenie, ktoré v 60. rokoch 20. storočia vynašiel Friedrich Becker z nemeckej firmy Niessing. Spoločnosť prototyp presadila až v roku 1981, kedy na trh uviedla prsteň z 18 ct zlata, ktoré obsahovalo 25 % pre klenoty netypických prímesí. Krúžok vážil 35 gramov a na prste vyzeral prehnane mohutne. Až Američan Steven Kretchmer o 6 rokov neskôr nechal patentovať veľmi pevnú zliatinu platiny, vďaka ktorej je výsledný krúžok oveľa ľahší a elegantnejší, a napriek tomu kov dokáže vyvinúť dostatočný tlak k ukotveniu kameňa.